iheard

2013-01-07
20:38:00

HÄLSO FRALLOR
50 g jäst
5 dl fingervarm lättmjölk
50 g rumsvarmt smör (delat i bitar)
1 tsk salt
250 g lättkeso
1 msk honung
5 dl grahamsmjöl
10 dl fullkornsvetemjöl
 
Smula jästen och lös upp den med lite av den fingervarma mjölken. Arbeta in övriga ingredienser utom saltet.
När du arbetat degen en stund häller du i saltet. Låt jäsa i bunken under bakduk ca 45 min.
Knåda degen och tillsätt mer mjöl om det behövs.Forma till 20 bullar.
Låt jäsa på bakplåtsklädd plåt under bakduk ca 15 min.Pensla med mjölk och strö över vad du önskar.tex. linfrön, pumpafrön eller havregryn. Grädda mitt i ugnen 225 grader ca 15 min. 
Gör gärna dubbelsats på en gång, blir super goda!
Och vill man ha dom ännu nyttigare så blanda i solroskärnor och sesamfrön i.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: