iheard

2012-11-10
11:13:00

VITLÖKSBRÖD
Två alternativ, antingen tar du den smidiga vägen och köper en färdig baguette eller så jobbar du från scratch. Vitlökssmörjan gjorde jag efter vad vi hade hemma går alltid att lägga till mer vitlök, byta ut basilikan mot andra kryddor mm. Gör efter smak.
 
Baguette
2st ger 10-15st bröd
 
25gram jäst
5 dl vatten
1 msk salt
2msk olivolja
13 dl vetemjöl alt, 8dl fullkornsvetemjöl och 5dl dinkelmjöl
 
Vitlökssmörja
 
75gram smör
2msk olivolja
En näve färsk hackad basilika
1 pressad vitlöksklyfta 
Lite citronpeppar och salt
 
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervärme, 37°. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt salt, olivolja och det mesta av mjölet. Spar lite till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under duk ca 1 timma.
Ta upp degen på mjölat bord, men knåda den inte.
Dela den i 2 delar. Forma till baguetter och lägg dem på plåtar med bakpapper. Pudra över lite mjöl. Låt jäsa under duk ca 30 min.
Sätt ugnen på 275°. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt svalna på galler utan duk.
Blanda ihop vitlökssmöjan. Smaka av och hel i mer kryddor efter smak.
Skär sedan den i sneda skivor så långa du kan och bred över vitlökssmörjan. 
In i ugnen på 175grader tills den får färg, ca 10 min. Servera med lite olivolja ringlat över.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: