iheard

2012-10-11
01:44:00

FARMOR

Farmor försvann idag, jag känner mig bara tom. Jag trodde att jag förlorat henne redan i somras när jag kom hem från Australien och de sa att hon inte längre var kontaktbar, att det handlade om dagar.

Jag åkte in till henne, satt vid hennes säng och pratade med henne om allt. Allt som  var vi. Kvällen innan hade jag redan sagt farväl i mina drömmar, så för mig kändes det som att det var det sista hejdået. Men när jag satt där vaknade hon till, tittade på mig, och började prata med mig. Hon vaknade. Alla hade redan räknat ut henne. Att det var försent. Men hon vaknade, och fick fram att jag var hennes ängel, att vi hör ihop.

Idag var jag inte hennes ängel, hon kommer inte vakna igen. Inget mirakel kommer hända igen. Jag är så glad att du får vila nu farmor. Att du får komma tillbaka till dina blommor, sven, zita, din syster, tage och dina vänner. Till husvagnen i fårhagen. Till dagarna med all tomtemålning. Till när du var ung och hade finklänningen på dig inför fest. Du var väldigt vacker, precis som du själv säger.

Jag kommer sakna att inte höra din röst på telefonen när du sjunger psalmer för mig som du tror att jag kan, att se dig mata Zita från köksbordet, jag kommer sakna att åka båt med dig i Häggarp, att sitta och måla med dig, jag kommer sakna att sitta och spela sitra med dig och sjunga, att höra din röst på kasettbanden, jag kommer sakna att se dig i din trädgård påtandes med alla blommor, att höra alla dina argument och hårda åsikter vi inte alltid var överens om, jag kommer sakna att höra dig säga att jag är din ängel, att vi hör ihop lite du och jag.

För vi hör ihop, du lärde mig spela instrument, jag gick och lyssnade på ditt kasettband du spelat in till mig på min freestyle när jag var liten, du tog dig tid att lära mig måla med dina oljefärger. Vi hör ju ihop där någonstans. Jag älskar dig farmor och jag saknar dig.

Det jag hör i mitt huvud nu, som jag sjöng för dig på sjukhuset är samma låt.

"Goddag min fru, jag ser min fru, du lillan har i famnen. Oh ja min fru, oh ja min fru. Jag vaggar henne nu. Oj oj då. Oj oj då. Ett sånt besvär man har. Men lillan hon är ju det käraste jag har".

Jag älskar dig. 


Kommentar:
#1: matilda jonsson

åh så vackert skrivet Amanda!
Jag beklagar sorgen och hoppas din farmor få vila i frid och få ett bättre liv efter detta <3

2012-10-11 @ 15:53:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: